Zakres tematyczny I stopień
- Wprowadzenie, przedstawienie tematyki szkolenia i osób prowadzących.
- Cele prowadzenia terapii behawioralnej.
- Behawioralny model integracji:
- Warunki efektywnej integracji dziecka z ASD;
- Analiza barier uniemożliwiających pełne społeczne włączenie dziecka w grupę;
- Praktyczne wskazówki do zastosowania w grupach integracyjnych;
- 10 przykazań terapeuty cienia.
- Trochę historii behawioryzmu – tyle, ile każdy terapeuta behawioralny powinien wiedzieć:
- Podstawowe pojęcia i procesy behawioralne dotyczące uczenia się;
- Żelazne reguły i ważne zasady;
- Ciekawe badania z zakresu behawioryzmu.
- Stosowana Analiza Zachowania – co to jest za dziedzina nauki i czym się zajmuje?
- Podstawy metodologiczne;
- Pojęcie zachowania, reakcji, konsekwencji;
- Praktyczne definicje podstawowych pojęć.
- System skutecznego wzmacniania:
- Co to są wzmocnienia i jakie są ich rodzaje?
- Poszukiwanie skutecznych wzmocnień;
- Systemy żetonowe;
- Rozkłady wzmocnień;
- Kontrakty behawioralne;
- Przewodnik właściwego stosowania wzmocnień.
- Wczesna intensywna interwencja behawioralna:
- Założenia wczesnej interwencji;
- Przebieg skutecznych wczesnych oddziaływań terapeutycznych;
- Efektywność terapii behawioralnej.
- Jak uczyć nowych umiejętności – podstawowe techniki behawioralne:
- Trening prób powtórzonych;
- Uczenie bez błędu;
- Rodzaje i hierarchia podpowiedzi;
- Technika kształtowania zachowań.